حقیقت انتظار چیست ؟
انتظار کیفیتی روحی است ، که موجب به وجودآمدن حالت آمادگی برای آنچه انتظار دارند و ضد آن یأس و ناامیدی است . هرچه انتظار بیشتر باشد آمادگی بیشتر است . اگر انسان ، مسافری داشته باشد که چشم به راه آمدن اوست . هرچه رسیدن او نزدیک تر گردد ، آمادگی برای آمدنش فزونی می یابد . حالت انتظار گاهی به پایه ای می رسد که خواب را از چشم می گیرد ، چنان که درجات انتظار از این نظر تفاوت می کند ، همچنین از نظر حب و دوستی نسبت به آنچه انتظار دارد تفاوت دارد . هر چه عشق به « منتظر » افزون باشد آمادگی برای فرا رسیدن محبوب دردناک می گردد ، تا به آنجا که انسان منتظر از خود بی خود می شود و دردها و سختی های درد آور مشکلات سخت ، خود را در راه محبوب حس نمی کند .
عصر انتظار چگونه در آمادگی نظامی منتظران تأثیر دارد ؟
انتظار نخست یک عقیده است و سپس در عمل و عینیت آشکار می گردد و انسان منتظر به مرز بانی و پاسداری از حوزه جغرافیایی و فرهنگی و ایدئولوژی هم کشیان وهم مسلکان خویش می پردازد و همواره در موضع دیده بانی است و هوشیارانه و تیز نگرانه به افق های دور و نزدیک می نگرد . و هر تحرک و تحول ونقل و انتقالی را در اردوگاه های دشمن زیر نظرمی گیرد و در سنگر دفاع ایدئولوژیکی و زمینی وجغرافیایی ، دشمن را از پیشروی باز می دارد ، و در صورت فراهم بودن زمینه به تهاجم نیز دست می بازد . این است که جامعه منتظر ، همواره به آمادگی نظامی ودفاعی فراخوانده شده است و تهیه ابزار جنگ وقدرت از هر مقوله و با هر کیفیت ، تکلیف گشته است . فقها در کتاب جهاد بحثی را تحت عنوان « مرابطه » و « رباط » ذکر کرده اند به این معنا که مؤمنان در مرزها اقامت گزینند و آمادگی کامل داشته باشند تاهنگام حمله و تهاجم ناگهانی دشمن ، دفاع کنند و کشور را نجات دهند . معنای دیگر مرابطه و رباط پیوند و رابطه با امام و در خدمت امام زیستن ومرزبانی دستور ها و خواسته های امام بودن است . به این معنا که جامعه مؤمنان با امام خویش ارتباط برقرار کنند و به ریسمان ولایت امام چنگ زنند و با او هم پیمان شوند و به یاری امام متعهد گردند ، این قسم از « مرابطه » در هر فردی واجب عینی است ، نیابت بردار نیست ، و پایه ای از پایه های ایمان است و عملی بدون آن پذیرفته نمی شود.
هزینه رفع حجاب ظهور
چه کنیم که عصر فرج را نزدیک نماییم و حجاب های بین جامعه و حضرت صاحب الزمان علیه السلام را برطرف کنیم ؟
است امکاناتی به شما بدهد اگر مصلحت دیگری بود به او هم می داد . یک مرتبه احساس می کند آن حسادت در منظر او از بین رفته و متوجه دروغین بودن آن حجاب می شود ، این یک نمونه است تا روشن شود حجاب هایی که مانع تجلی نور حقیقت است واقعی نیستند و ریشه در وهمیات ما دارند ولی نورهای معنوی حقیقی اند و ریشه در واقعیت دارند . در مورد رفع حجاب ظهور امام زمان علیه السلام هم باید حجاب ها را پیدا کرد . اگر به لطف الهی برسیم به این که حضرت صاحب الأمر علیه ابتدا باید حجاب هایی را که مانع رسیدن فرج است بشناسیم . وهمیاتی هستند که حقیقت ندارند ولی مانع می شوند تا قلب ها به سوی نور معنویات توجه کنند . مثل اینکه اگر کسی نسبت به دیگری حسادت بورزد ، حجابی بین او و دیگری می شود ، حال اگر بخواهیم حجاب حسادت را از بین ببریم کافی است متوجه شویم خداوند « رحمة للعالمین » است ، همانطور که توانسته السلام به عنوان انسان کامل ، یک حقیقت وجودی در مقام واسطه ی فیض اند ، به این فکر فرو می رویم که باید حجاب هایی در بین ما و آن حقیقت باشد که مانع ظهور نور آن حقیقت بر افراد و جامعه می شوند و ابتدا باید آن حجاب ها شناخته شوند تا در رفع آن ها موفق شویم . در مثال فوق ملاحظه فرمودید چگونه توجه به « رحمة للعالمین » بودن خداوند ، حجاب حسد را فرو ریخت ، در مورد حجاب های بین جامعه مسلمین و ظهور حضرت نیز باید وهمیاتی که فرهنگ مدرنیته ایجاد کرده ، درست شناخته شود و به دروغ بودن آن ها پی ببریم و حقیقت را در جای دیگری دنبال نماییم . از سخنان حضرت امام خمینی « رضوان الله علیه » به خوبی بر می آید که حجاب اصلی عدم ظهور را باید در ظلمات فرهنگ غرب جستجو کر د . عده ای ساده اندیش آنقدر با غرب کنار می آیند که حاضرند در مقابلش به سجده بیفتند به امید آن که با رجوع به غرب مشکلاتشان حل شود و عده ای هم حاضرند سر خود را به چوبه دار بسپارند ولی در مقابل ظلمات دوران کوتاه نیایند . در کدام تجربه های تاریخی به یاد دارید که مشکلات مردم با رجوع به غرب حل شده باشد ؟ امام خمینی « رضوان الله علیه » چون غرب را خوب می شناختند و هزینه های مقابله با آن را پذیرفته بودند و به نور الهی ،تمام امید خود را از آن فرهنگ بریدند ، خداوند راه تحقق انقلاب اسلامی را بر قلبشان متجلی کرد و فرج ملت را نمایاند تا عصر فرج نزدیک شود.