درك شعائرالهي
صفاي حضور درمسجدالحرام و مستقر شدن دركنا رمستجا ربراي هر كسي حا دثه بزرگ و افتخا رآميز ورود فا طمه بنت اسد را براي شيعه يا دآوري مي كند واين معجزه الهي همگا ن را ما ت و مبهوت كرد،جلوه و صفاي مستجا ربه ركن يما ني است ، درعظمتش همين بس كه امام صا دق ( عليه السلام ) فرمودند : ركن يما ني دري ازدرهاي بهشت است هنگا مي كه خداوند آن را با زكرده هرگز بسته نشده است .دراين مكان هيچ بنده مومني نزد خدايش اقراربه گنا ه خود نمي كند مگراين كه آمرزيده شود.الهي العفو العفو…
اي نفس ، آرام ازميا ن طواف كنندگا ن خا رج شو وبراي اداي نما ز طواف پشت مقا م ابراهيم مستقرشو،حضرت ابراهيم اسوه سا لكان كوي حق است و نزديك شدن به جاي پاي او،و حضور در كنا رمقام ظاهري وي ، زمينه اي براي ادراك مقا مهاي معنوي اوست.
مستحب كه بعدازطواف و نما زآب زمزم بنوشيم وبرسرو روي خود بريزيم وزمزمه كنيم «الهي اجعله علما نا فعا و رزقا واسعا و شفا من كل دا و سقم »الهي هرگا ه آب زمزم را بر سروسينه و يا در گا م خود مي ريزيم تمثيل آن است كه جا م طاعت تو را نوشيدم و جا م معصيت را ترك كردم مرا يا ري كن.
همهمه عجيبي است چه مي شنوي؟ «ان الصفا و مروه من شعا ئر الله…» چه موزون و همسا ن مي خوانند. مي داني چرا؟زيرا اينجا همه حقيقت شعا ئرالهي و علائم عبا دي را مشاهده مي كنند. نگا ه كن كوه صفا ، يا د آورهبوط حضرت آدم و همچنين مكا ني كه پيا مبر رسا لت خويش را با جمله « قولو لا اله الا الله تفلحوا » ازفرازآن به جها نيا ن اعلام كردوكوه مروه درسيصد وهشتا دمتري آن و هبوط حوا بر آن . اينجا يا دآورسيصد و هشتا د درجه شناخت اخلاص ، گذشت و حقيقت حس ما دري ها جر است.
حضور درعرفا ت ، سرزمين شناختن و آگاهي يا فتن از درون خويش وشنيدن منا جا ت حسين بن علي (عليه السلام ) با معبود و تجلي و نقطه شروع فرهنگ شها دت.مشعر، مكا ن شعور ودرك و فهم ، منا ،سرزمين آرزوها كه چه زيبا ست كه به درگا ه خداوند تمناي آمرزش كنيم . وبالاخره شهود رمي جمرات ، حاجيا ن و درك پرتا ب سنگ نفرت حا جي برشيطا ن.الهي از تو درخواست مي كنم كه معرفت اين جلوه هاي نما دي اسلام كه همه مملوازاسرارهستند به من عنا يت كني . و نيز قربا ني كردن كه نما دي از ذبح نفس اماره است.و طواف مجدد به دور خانه خداوندو نيز حلق و تقصير كردن كه با اين كا ربعضي از ابواب حريم الهي را در موقع محرم بودن را مي گشايد.