شبهه اما با پاسخی دندان شکن
چرا پیامبر مسلما نا ن همسران متعددی داشته است ؟ آیا این امر نشان نمی دهد که پیامبر بر خلاف ادعای مسلما نا ن به امور مادی بیشتر توجه داشته تا امور معنوی؟
قبل از بیان جواب ، به مقدمه ای اشا ره می کنیم :
شخصیت پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) از نگا ه حقوقی آن ، دارای ویژگی های خا صی است یعنی پیغمبراکرم (ص ) نه از نگا ه یک شخص حقیقی و مسلما ن بلکه از نگا ه یک پیا مبر که وظا یف سنگینی بر دوش او قرا ر گرفته ، دارای ویژگی ها و امتیا زات خا صی است که در میا ن بزرگا ن به « خصائص النبی » معروف و مشهور است. این ویژگی ها تا 52 مورد شمرده شده که بعضی از آنها در مسا ئل اقتصا دی است ( ما نند مسئله انفا ل و خمس و پا ره ای از ما لکیت ها ) بعضی از آنها در مسا ئل عبا دی است ( ما نند واجب بودن نما ز شب رسول خدا ) بعضی از آنها در مسا ئل خانوادگی و زندگی خصوصی پیا مبر( ما نند ازدواج متعدد پیامبراکرم )
و اما جواب شبهه:
متأ سفا نه عده ای که کینه های ابو جهلی در دل خود نسبت به پیا مبر اکرم (ص ) داشته اند ، نسبت های نا روائی به آن حضرت دادند تا جا ئی که برای هر یک از این ازدواج ها داستان ها و افسانه ها ساخته اند. جا لب اینجا ست که هرچه این کینه ها شعله ورتر شده و اهانت دشمنان نسبت به ساحت مقدس آن حضرت بیشتر می شود ، نور وجود آن حضرت جهان را روشن تر و محبت آن بزرگوار در قلب مردم بیشتر جای می گیرد.
بنابراین ، اکثر ازدواج پیامبر اکرم با هدف سیاسی ( چون هریک از یک از ازدواج ها باعث گرویدن قبیله ای از قبایل عرب شد و اجتماعی ( چرا که اکثر زنا نی که پیا مبر اختیار کردند بیوه و بی سرپرست بودند.) انجام گرفت ، نه عیش و نوش و شهوت رانی.
خلاصه آنکه :
ازدواج با خدیجه : به دلیل آینده ، ایما ن و فداکا ری خدیجه بود.
ازدواج با سوده : به دلیل رفع پریشانی و سرپرستی او و نجات از افتادن در دامن قبیله کافر و رهایی از آزار خانواده مشرکین بود.
ازدواج با عا یشه : به دلیل تحکیم روابط با قبیله بزرگ تیم بود.
ازدواج با حفصه : به د لیل وصلت با قبیله بزرگ عدی و رفع نگرانی عمر برای بی سرپرستی دخترش حفصه بود.
ازواج با ام سلمه : به منظور جبران زحمتهای وی و رفع نگرانی و سرپرستی از یتیمان او بود.
ازدواج با ام حبیبه : به جهت رفع پریشا نی ، سرپرستی او و جلوگیری از گرفتا رشدنش در دامن خانواده شرک و نیز با هدف سیاسی کاستن از دشمنی آنا ن با مسلمانان بود.
ازدواج با جویریه : به دلیل تحکیم مبا نی اسلام در قبله بنی مصطق ، آزادی اسیران جنگی به صورت داوطلبا نه و تعلیم این روش که می شود کنیز را آزاد کرد و سپس با وی ازواج نمود.
ازدواج با ما ریه قبطیه : به جهت رفع پریشا نی و بر عهده گرفتن سرپرستی اش و همچنین تعلیم این روش که می توان کنیز را آزاد کرد و با وی ازدواج نمود.
ازدواج با میمونه : به منظور جبران زحمتهای وی و رفع نگرانی و سرپرستی او بود.
ازدواج با صفیه : به منظور نجات زن ، وصلت با بنی اسراییل ، سرپرستی او و تعلیم این روش که می توان کنیز را آزاد کرد و با وی ازدواج نمود.
ازدواج با زینب بنت جحش : به دلیل طرد و با طل کردن حکمی از احکام نا درست جاهلی ، دربا ره زنا ن پسر خوانده بود.
کتا ب پا سخ به شبها ت اینترنتی 4 نوشته ها دی کردان ص135