• تماس  

معنای همگامی احکام با زمان و مکان!

24 دی 1393 توسط فروتن

معنای همگانی احکام با زمان ومکان !

نقش داشتن زمان و مکان در احکام ( وجود مسائل مستحدثه ) به این معنا نیست که این حوادث در اسلام ، احکام و قوانینی ندارند، بلکه تمام این حوادث تحت کلیات و اصول احکام اسلامی قرار دارند که متولی دین درهرعصر و زمان با شناخت دقیق از دوعنصر زمان و مکان ،احکام کلی را بر جزئیات تطبیق داده ،فروع را بر اصول بر می گرداند.

معنای نقش زمان و مکان در احکام ،  این نیست که متولی دین تابع هرگونه شرایط و اوضاع قرار گیرد و احکام و فقه اسلای را تسلیم تحولات جامعه کند،  بلکه باید رویدادها را در مسیر احکام اسلامی قرار داده ، با قوانین اسلام تطبیق کند.آیت الله مکارم شیرازی درباره نقش فقها ( متولیان دین در عصر غیبت ) می فرمایند: « نقش اصلی فقیه ، رویارویی با انحرافات و کجروی ها و دفاع از قوانین اسلامی  در برابر هجوم مذاهب و مکتب های فاسد و تلاش و فشار هوس بازان و هوس رانان است.»

بنابراین اگر صحبت از تاثیر گذاری زمان یا مکان در احکام می کنیم به معنای تبعیت احکام از شرایط زمان و مکان نیست ، تا اگر شرایط به نحوی ایجاب کند، حکمی بر خلاف احکام و قوانین قطعی اسلام صادر شود، آن حکم نیز الهی و اسلامی محسوب شود.

ادله اعتبار زمان و مکان در احکام !

احکام اجتماعی که در زندگی بشر وجود دارد، در اثر گذشت زمان و با تکامل فکر و اندیشه آدمی و نیز تغییراتی در نحوه زندگی ، دچار تغییر و دگرگونی شده ، و به انسان کمک می کند تا بتواند زندگی خود را در چارچوب حکم شرع اداره کند. « دین جدید درعصرظهورمحمد مهدی لطفی ص 209»

 نظر دهید »

ملاک برتری جامعه اسلامی.

11 آذر 1392 توسط فروتن

«امر به معروف»  از چنان جایگاه والایی در اسلام برخوردار است که ملاک برتری جامعه اسلامی بر دیگر جوامع است .

و از آنجا که خدا ملاک برتری را تقوا می داند این فریضه بایدبا تقوای اجتماعی مرتبط باشد. یعنی هنگامی که در جامعه اسلامی این فریضه اقامه شود و مردم به این فریضه اقدام کنند،تقوی جامعه حفظ می شود و اگر ترک شود، جامعه دچار بی تقوایی و فساد می شود.

« اگر معنای امر به معروف ونهی از منکر و حدود آن برای مردم روشن بشود، معلوم خواهد شد یکی از نوترین، شیرین ترین ، کارآمدترین و کارسازترین شیو های تعامل اجتماعی ، همین امر به معروف و نهی از منکر است و بعضی ها دیگر در نمی آیند بگویند« آقا !این فضولی کردن است»نه ، این همکاری کردن است، این نظارت عمومی است ، این کمک به شیوع خیراست ، این کمک به محدود کردن بدی و شراست ، کمک به این است که در جامعه اسلامی گناه ،گناه بماند. بدترین خطرها این است که یک روز در جامعه ،گناه به عنوان صواب معرفی بشود و فرهنگها عوض بشود.وقتی که امر به معروف و نهی از منکردر جامعه رایج شد، این موجب می شود که گناه در نظر مردم همیشه گناه بماند و تبدیل به صواب و کار نیک نشود.»

« بیانات مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران ممورخه 1379/9/25»

 نظر دهید »

تبريك صميمانه طلاب به مديريت محترم !

07 اسفند 1391 توسط فروتن

درپي تلاش ها و زحما ت بي وقفه مديريت محترم و با آرزوي عمري با بركت ، طلاب مدرسه ، تبريك صميمانه خود را براي حكم مجدد سر كار خانم فروتن به مديريت مدرسه فاطميه درچه، ايشا ن ابراز داشتند.

 نظر دهید »

چرا به اين عنوان؟؟

17 بهمن 1391 توسط فروتن

 نا مگذاري سا ل 1391 از سوي رهبر معظم انقلاب به عنوان سا ل توليدملي ، حما يت ا ز كا ر و سرما يه ايراني مويد تا كيد بيش از پيش ايشا ن بر اهداف سند چشم انداز بيست سا له نظا م و دستيا بي به پيشرفت و رفع  مشكلات و نواقص اقتصادي مي با شد . نا مگذاري اين سا ل در راستاي  نا  مگذاري  سا ل ها ي  قبل ( جها د اقتصا دي ، همت مضاعف و اصلاح الگوي مصرف ) مي با شد و همگي بر ابعا د و راهبردهاي حل مسا ئل و نواقص مختلف  اقتصا دي كشور تا كيد دارد. توليد ملي به عنوان ابزار و شاخصي كه در رشد و گسترش پا يدار ، درون زا و منطق با ارزش هاي ايراني و اسلامي آن مي تواند بسيا  ري از مشكلات و مسا ئل اقتصا دي كشورما ن همچون بيكاري ، فقر و نا برابري ، تورم و كاهش  قدرت خريد و.. را بر طرف نما يد ، يكي از اهداف و ابزارهاي ميا ني جهت دستيا بي به هدف نهايي كشور يعني پيشرفت اقتصا دي مي با شد. تا كيد مجدد بر مسا ئل و موضوعا ت اقتصا دي در سا ل 1391 از سوي رهبر معظم انقلاب به روشني مشخص مي كند كه بسيا ري از مسا ئل و نواقص اقتصا دي موجود در كشور همچنا ن پا برجا مي با شد و نيا زاست كه توجه جدي تر و عميق تري به ريشه ها و عوارض اين مسائل و مشكلات صورت پذيرد.   كتا ب توليد ملي حما يت از كار و سرمايه ايراني  ص 124

 نظر دهید »

شبهه اما با پاسخی دندان شکن

11 دی 1391 توسط فروتن

چرا پیامبر مسلما نا ن همسران متعددی داشته است ؟ آیا این امر نشان نمی دهد که پیامبر بر خلاف ادعای مسلما نا ن به امور مادی بیشتر توجه داشته تا امور معنوی؟

قبل از بیان جواب ، به مقدمه ای اشا ره می کنیم :

شخصیت پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) از نگا ه حقوقی آن ، دارای  ویژگی های خا صی است یعنی پیغمبراکرم (ص ) نه از نگا ه یک شخص حقیقی و مسلما ن بلکه از نگا ه یک پیا مبر که وظا یف سنگینی بر دوش او قرا ر گرفته ، دارای ویژگی ها و امتیا زات      خا صی است که در میا ن بزرگا ن به « خصائص النبی » معروف و مشهور است. این ویژگی  ها تا 52 مورد شمرده شده که بعضی از آنها در مسا ئل اقتصا دی است ( ما نند مسئله انفا ل و خمس و پا ره ای از ما لکیت ها ) بعضی از آنها در مسا ئل عبا دی است ( ما نند واجب بودن  نما ز شب رسول خدا ) بعضی از آنها در مسا ئل خانوادگی  و زندگی خصوصی پیا مبر( ما نند ازدواج متعدد پیامبراکرم )

و اما جواب شبهه:

  متأ سفا نه عده ای که کینه های ابو جهلی در دل خود نسبت به پیا مبر اکرم (ص ) داشته اند ، نسبت های نا روائی به آن حضرت دادند تا جا ئی که برای هر یک از این ازدواج ها داستان ها و افسانه ها ساخته اند. جا لب اینجا ست که هرچه  این کینه ها شعله ورتر شده و اهانت دشمنان نسبت به ساحت مقدس آن حضرت بیشتر می شود ، نور وجود آن حضرت جهان را روشن تر و محبت آن بزرگوار در قلب مردم بیشتر جای می گیرد.

بنابراین ، اکثر ازدواج پیامبر اکرم با هدف سیاسی ( چون هریک از یک از ازدواج ها باعث گرویدن قبیله ای از قبایل عرب شد و اجتماعی ( چرا که اکثر زنا نی که پیا مبر اختیار کردند بیوه و بی سرپرست بودند.) انجام گرفت ، نه عیش و نوش و شهوت رانی.

خلاصه آنکه :

ازدواج با خدیجه : به دلیل آینده ، ایما ن و فداکا  ری خدیجه بود.

ازدواج با سوده : به دلیل رفع پریشانی و سرپرستی او و نجات از افتادن در دامن قبیله کافر و رهایی از آزار خانواده مشرکین  بود.

ازدواج با عا یشه : به دلیل تحکیم روابط با قبیله بزرگ تیم بود.

ازدواج با حفصه : به د لیل وصلت با قبیله بزرگ عدی و رفع نگرانی عمر برای بی سرپرستی دخترش حفصه بود.

ازواج با ام سلمه : به منظور جبران زحمتهای وی و رفع نگرانی و سرپرستی از یتیمان او بود.

ازدواج با ام  حبیبه : به جهت رفع پریشا نی ، سرپرستی او و جلوگیری از گرفتا رشدنش در دامن خانواده شرک و نیز با هدف سیاسی کاستن از دشمنی آنا ن با مسلمانان بود.

ازدواج با جویریه : به دلیل تحکیم مبا نی اسلام در قبله بنی مصطق ، آزادی اسیران جنگی به صورت داوطلبا نه و تعلیم این روش که می شود کنیز را آزاد کرد و سپس با وی ازواج نمود.

ازدواج  با ما ریه قبطیه : به جهت رفع پریشا نی و بر عهده گرفتن سرپرستی اش و همچنین تعلیم این روش که می توان کنیز را آزاد کرد و با وی ازدواج نمود.

ازدواج با میمونه : به منظور جبران زحمتهای وی و رفع نگرانی و سرپرستی او بود.

ازدواج با صفیه : به منظور نجات زن ، وصلت با بنی اسراییل ، سرپرستی او و تعلیم این روش که می توان کنیز را آزاد کرد و با وی ازدواج نمود.

ازدواج با زینب بنت جحش :  به دلیل طرد و با طل کردن حکمی از احکام نا درست جاهلی ، دربا ره زنا ن پسر خوانده بود.

                                                                 کتا ب  پا سخ به شبها ت اینترنتی 4 نوشته ها دی کردان ص135

               

 2 نظر

مهم تر از بنزين

08 آذر 1391 توسط فروتن

گاهي موجي خاص، زندگي را فرا مي گيرد. در اين شرايط برخي ار مسائل بي اهميت، چنان اهميتي پيدا مي كنند كه سمت و سوي زندگي را به طرف خود جهت مي دهند. زماني كه مسائل اقتصادي فضاي ذهن و جان آدم ها را پر مي كند، گمان مي رود كه تفكر در جايگاه خودش قرار گرفته است، حال آن كه اين اهتمام منفي، سبب بروز آسيب هاي جدي مي شود. پدري را تصور كنيد كه در تمام مهماني ها و زمان هايي كه در خانه است، چنان امر ونهي اقتصادي مي كند كه گويا سكان اقتصاد جامعه را به دست او داده اند: « چرا اين همه با تلفن حرف مي زني، مگر نمي دوني چند درصد گران شده؟ چرا اين همه برنج پختي، كي ميخاد پول برنج رو بده؟ چرا اين همه مهمان دعوت كردي، مي دوني خرج ميوه ها شون چقدر ميشه؟ » پررنگ شدن مسائل اقتصادي در زمان جاهليت آن قدر مشكل ايجاد كرد كه خداوند برايشان دستور صادر كرد و فرمود: « ولا تقتلوا اولادكم خشية املاق نحن نرزقهم و اياكم انَّ قتلهم كان خطأ كبيرا؛ فرزندان خود را از ترس فقر نكشيد، ما آنان را و خود شما را روزي مي دهيم و كشتن آنان خطايي بزرگ است. » امروزه در برخي از خانه ها قتل جسمي اتفاق نمي افتد، ولي گراني بهانه اي شده براي تخريب روحيه ي فرزندان و سرزنش هاي بيجايي كه هر كدام مانند يك تيغ تيز بر پيكر روان آنان فرود مي آيد. تضمين روزي از سوي خداوند، يك وعده ي قطعي است و هزينه هاي كه براي زندگي مي شود، هدر دادن سرمايه نيست، بلكه خود سرمايه گذاري سودمند است. « خانه خوبان ش 43» 

 1 نظر

يك نكته از قيام جاو دا ن

08 آذر 1391 توسط فروتن

قيام امام حسين (عليه السلام ) از نوع قيام هاي مقطعي نيست ، بلكه  الگو و اسوه دهنده است . يعني از حالت يك واقعه در يك زمان در آمده ، تعميم يا فته و نوعي بي زماني يا فرا زما ني در آن لحا ظ شده است ، دليلش اين است كه ارزش هايي كه در آن مطرح شده واقعا ارزشهاي زماني نبود يعني مربوط به هيچ زماني نبوده و نيست ، لذا ست  كه در زيارت وارث  امام حسين (عليه السلام ) از زوايه  تاريخي و ارزش فراگير و فرا زماني ، در  ادامه مسير انبياء و به خصوص نبي گرامي  اسلام (صلي الله عليه و  آله ) مطرح شده و وارث آنان تلقي مي گردد. لذا گفته اند : « الاسلام نبوي  الحدوث و حسيني البقاء »  اسلام با پيامبراكرم (ص ) و بقايش با امام حسين (ع ) بوده است . چناچه همه ائمه اطهار تلاش زيادي در جاوادانه كردن اين حركت داشته اند.

تاثير قيام سرور آزادگان جهان به قدري ‍ژرف  و گسترده  است كه گذشت زمان نه تنها آن رل به بايگاني تاريخ نسپرده ، بلكه با گذشت زمان ، نويسندگان و پو يندگان راه حقيقت ، بيشتر به عظمت آن پي برده و تأ ثير آن قيام را حتي در خارج از جهان اسلام مورد توجه قرار داده اند.

 نظر دهید »

آرزوي بي نظير

08 آذر 1391 توسط فروتن

علامه  محمد تقي جعفري : حا ضربودم تمام زندگيم را بدهم تا مردي همچون « ويكتور هوگو» با شم تا دربا ره اما م حسين ( عليه السلام ) بنويسم.

 2 نظر

خبر؟ مراسم سخنراني همراه با پرسش و پاسخ با حضور معاون مقام معظم رهبري از دانشگاه آزاد مشهد در مدرسه فاطميه درچه برگزار گرديد.

02 آذر 1391 توسط فروتن

به مناسبت ايام سوگواري و عاشوراي حسيني، مدرسه فاطميه درچه، جلسه ي سخنراني با حضور حجت الاسلام سوري « معاون مقام معظم رهبري در دانشگاه مشهد » برگزار شد.  ايشان پس از عرض تسليت به مناسبت ايام محرم الحرام متذكر شدند: كه يكي از آسيب هايي كه دامنگير همه ي ما شده است آن است كه؛ از لحاظ عقلانيت عقب مانده ايم، منظور از عقلانيت حقيقت خلقت ما از اول تا آخر يا به تعبيري ديگر معناي واقعي نفخت من روحي چيست؟ در حقيقت ما گمشده ي عقلانيت هستيم اما نبايد فراموش شود كه عقلانيت با علم متفاوت است اگرچه علم نور و سلطان است ولي اين نور در پرتو كمال تكميل و در نهايت منجر به عقلانيت خواهد شد. كمال؛ يعني در هر كاري و هر كجا به نام خدا، به ياد خدا، براي خدا، و در راه خدا انجام وظيفه كنيم. سؤال؟؟ آيا براي رسيدن به كمال كه مقدمه ي عقلانيت است راهكاري وجود دارد؟ ايشان در پاسخ اين سؤال تصريح فرمودند: ما بايد تكنيك و تاكتيك داشته باشيم. منظور از تكنيك، يعني بلد بودن فنون فردي مثل آن كه در برهه ي جنگ هر كسي كار با اسلحه را بلد باشد تا بتواند حضورش در جنگ معنا داشته باشد. پس بايد ابتدا فنون الهي را بلد باشيم تا ديگران را امر و نهي به اوامر الهي كنيم.  سپس تاكتيك، منظور از آن اين كه گروهي و با جمع بودن است اگر در صحنه ي جنگ ارگان هاي متفاوت وجود دارد ولي همه بايد دور يك محور آن هم شكست دشمن بچرخيم تا به هدف نائل شويم. و لازمه ي اين كار آن است كه افراد هر ارگان كار با فنون رزمي را بلد باشند و سپس با رهبري فرمانده همه با هم به يك سمت حركت كنند. پس وقتي ما فنون الهي را بلد شويم و سپس آن را در جامعه اعمال نماييم و بگذاريم ديگران هم در اجراي احكام الهي به طريق درست حضور داشته باشند آن وقت فصاي جامعه را پاك خواهيم ديد.

 2 نظر

بسيج متن حركت نظام است.

02 آذر 1391 توسط فروتن

مقام معظم رهبري در اهميت بسيج فرمودند: « قدر بسيجي ها را بايد بدانند، در داخل هر دستگاه و وزارتخانه اي، آن انساني را كه داراي روحيه بسيجي است بايد عزيز بشمارند، معيار بسيج، بصيرت و ايمان است. ايمان از دل او مي جوشد، او را به كار وامي دارد، بصيرت هم به او تفهيم مي كند كه چگونه حركت كند، معيار را چگونه تشخيص بدهد و راه را چگونه طي كند. اين معناي بسيجي است. در حقيقت هيچ تشكل ديگري قابل مقايسه با بسيج نيست. بسيج مظلوم است ولي مقتدر، اثرگذار و نافذ است. »

هفته ي بسيج، بر همه ي دلاوران بسيجي گرامي باد.

 نظر دهید »

شگرد استكبار ، حمايت دروغين

02 آذر 1391 توسط فروتن

وقتي دو دوست ناباب آن هم از جنس بين المللي يعني امريكا و صهيونيسم پيمان دشمني ببندند ،  ثمره آن چيزي جز فشار بر فلسطيني ها نخواهد بود، آيا اين رفاقت، شعار و هدفي جز دروغ را تبليغ و اهرم اهداف خويش قرار مي دهند؟ 

ما حامي حقوق بشر هستيم، كدام حمايت؟! حمايتي كه زنان و كودكان بي گناه را قرباني موشك هاي خود قرار مي دهند، حمايتي كه كانون گرم و صميمي خانواده هاي فلسطيني ها را به جولانگاه خون و خاك تبديل مي كنند. نه اين ها، حمايت هاي دروغين است. به خود بياييد، اي رهبران جرم  وجنايت، شما خواب هستيد، نمي دانيد كه مردم سرزمين فلسطين؛ اگرچه از اسلحه هاي پيشرفته در تنگنا به سر مي برند ولي اسلحه ي تقوا و ايمانشان هرگز به سردي و خاموشي سوق داده نمي شود، برسر اين حرف، محكم و استوار خواهيم ماند چرا كه چند صباحي اگر چه سيلاب خون و بيگناهي راه مي اندازيد ولي اندك زماني نمي گذرد كه كم كم با زبان بي زباني اعلام آتش بس مي كنيد و به پناهگاه هاي سست و توخالي خود مي خزيد و به فكر فرو ميرويد كه اشتباهتان چه بود؟؟ به اميد شكوه و اقتدار ملت فلسطين و شكست و ذلت شما مستكبرين.

 نظر دهید »

خبر! برگزاري جلسه دفاعيه تحقيقات پاياني طلاب مدرسه فاطميه درچه

29 آبان 1391 توسط فروتن

جلسه ي دفاعيه تحقيق پاياني چهار نفر از طلاب مدرسه علميه فاطميه، در تاريخ 91/8/23 برگزار شد.

در اين جلسه؛ مدير مدرسه خانم فروتن، با اشاره به برگزاري جلسه دفاعيه ي تعدادي از طلاب، جهت پر محتواتر شدن تحقيقات پاياني، اظهار اميدواري كردند و تأكيد نمودند كه: طلاب فارغ التحصيل، شايسته است؛ عزم جدي جهت ادامه ي تحصيل در سطح سه با توانمندي بهتر در امر تحقيق و پژوهش داشته باشند.

اين جلسه با حضور آقاي دكتر احمد بركات، و عصمت السادات ميرلوحي، به عنوان اساتيد راهنما و نيز خانم سعيده سيادت موسوي استاد داور، برگزار شد.

لازم به ذكر است؛ خانم صفيه السادات مجيدي، تحقيق پاياني با موضوع: بررسي بُعد فرهنگي شيعه در عصر امام باقر و امام صادق عليهما السلام و نيز خانم راضيه مسيبي، با موضوع: بررسي تطبيقي حرّيت و كرامت زن در فمينيسم و اسلام، همچنين خانم نفيسه حمزه زاده با موضوع: نقش زنان پس از واقعه ي عاشورا و نيز خانم فرشته شريفيان با موضوع: علل سردي روابط بين زن و شوهر، با كسب امتياز عالي به دفاع از تحقيق پاياني خويش پرداختند.

 1 نظر

خبر ؟ ! فراخوان مسا بقه بزرگ داستان نويسي مدرسه فاطميه درچه

29 آبان 1391 توسط فروتن

داني كه چرا  آب فرات كشته گل  آلود               شرمنده زلعل لب عطشان حسين (ع ) است

به منا سبت ايا م سوگواري سالار شهيدان مدرسه فا طميه درچه برگزار مي كند ، مسابقه بزرگ داستان نويسي با محوريت امام حسين (عليه السلام ) و مضا مين عزاذاري ،

علاقمندان مي توانند آثا ر خود را به صورت داستا ن كو تا ه - تا يپ شده - حداكثر تا 20 آذر ماه ارسا ل نما يند. در ضمن به نفرات برتر جوايز ارزنده اهدا خواهد شد.

 نظر دهید »

تبريك برجوانان

11 آبان 1391 توسط فروتن

روز دانش آموز بر همه اين عزيزان مبا رك با د.

 1 نظر

شكوه راه ولايت

11 آبان 1391 توسط فروتن

مولانا،همه ما را در راه محبت و عشق به ولايتت در محضرمعبود درياب تا مبادا شيطان ريسمان ارادت و مهرت را از دلمان بركند.عيد سعيد غدير برهمگان مبارك باد.

 1 نظر

خبر! برگزاري جشن امامت و ولايت در مدرسه فاطميه درچه

11 آبان 1391 توسط فروتن

در شكوه ميلاد نور چشم جواد الائمه حضرت اما م علي نقي (عليه السلام ) ونيز ولايت  سا قي كوثر حضرت علي (عليه السلام ) مدرسه فاطميه درچه جشني بزرگ به منا سبت اين ايا م برگزار نمود، درابتدا زيا رت جا معه كبيره با لحني زيبا توسط يكي از طلاب (خا نم عا بديا ن پايه 2) قرائت شد، سپس مولودي خواني توسط يكي ازمداحا ن اهل بيت و نيز برگزاري مسا بقه سبزآراريي  توسط طلاب هنرمند كه بهترين ها جوايزي اهدا شد و در پا يا ن برنا مه پذيرايي (آش رشته نذري توسط يكي از اساتيد محترم) انجا م شد.

 2 نظر

رهبري به تمام معنا

08 آبان 1391 توسط فروتن

در ارديبهشت 46 در خانواده اي مذهبي در محله پا منا رقم ديده به جها ن گشود، در سا ل 52 راهي مدرسه شد واز محضراستا د روحا ني كسب علم نمود و در سا ل پنجم به علت هجرت به سوي كرج سراي علم ودانش را در آن شهر ادامه داد.و هنگا مي كه با نگ جها د فرا رسيد، ابراهيم گونه وجود اسماعيل گونه خود را در مسلخ عشق قربا ني نمود. او چه زيبا عشق را معنا كرد، او چه زيبا در آغا ز روزهاي نوجواني  الگوي يك انسا ن كا مل  را براي جها نيا ن به تصوير كشيد، و بسيا رزيبا انسان شدن و تا منتهاي كما ل و سعا دت را تجربه كرد و بر با ل ملائك نشست و به سوي معبود شتا فت . روحش شا د. روز نوجوان گرامي با د.

 نظر دهید »

عيد اظحي

03 آبان 1391 توسط فروتن

زندگي تا ن به زيبا يي  گلستا ن ابراهيم و پا كي چشمه زمزم ،  عيدتا ن مبا رك.

 نظر دهید »

عرفه درياي اجابت

03 آبان 1391 توسط فروتن

در درياي اجا بت نيا يش با معبود زن ، مرد ، كودك ، همه يك سهم مسا وي دارند، فقط آن كس مدال اول خواهد گرفت كه منا جا تها يش رنگ خلوص و يكرنگي داشته با شد.  

 نظر دهید »

خبر! برگزاري هفتگي كلاس اخلاق آقاي سليماني استاد حوزه و دانشگاه درمدرسه فاطميه درچه

03 آبان 1391 توسط فروتن

از آنجا كه تهذيب و تزكيه نفس لازمه تحصيل هر طلبه مي با شد واين امر باعث رشد و شكوفا يي هرچه بيشترمعنويات است لذا درهمين راستا مدرسه فا طميه درچه هر هفته كلاس اخلاق با مباحث گرانقدرآقاي سليما ني استا د حوزه و دانشگا ه برگزار مي نما يد.ايشا ن در بيانات خود تصريح  نمودند : كه سرآمد همه خوبيها تربيت مي با شد،و بايد از ابتدا مورد توجه قرار داد،اولين اصل، وراثت مي با شد كه داراي سه جنبه است 1- جنبه جسمي ،كه شا مل رنگ پوست چشم فرم صورت اندام و..است ، اهميت وراثت در قرآن و روايات قا بل تامل مي با شد ، 2- عقل و هوش ، در روايت از پيامبر(صلي الله عليه و اله ) است كه مي فرما يند: با زنا ن كم هوش ازدواج نكنيد چراكه باعث غصه و غم است و فرزندانشا ن كم خرد و ضا يع خواهند بود 3- خصوصيا ت اخلاقي ، خصوصيا تي كه ازپدر و ما در مثل ترس، حسادت يا برعكس شجاعت اخلاقي  روح آزادگي  و..مسلما اين صفات به فرزندان انتقا ل داده مي شود. همچنين محيط را مي توان يكي ازمهمترين اصول وراثت دانست.خلاصه كلام  اينكه شا كله و اصل تربيت ونسل خوب را ازابتداي خواستگاري ، بلكه از سالها قبل مورد توجه قرار داد.

 

 نظر دهید »

طواف كعبه ورود به حريم يار

01 آبان 1391 توسط فروتن

اي نفس براي امتثا ل فرما ن الهي نيت كن ، به قصد تقرب به ساحت قدس  مولا،و طواف را آغا ز كن زيرا زينت كعبه طواف است .«خداي سبحا ن براي اينكه انسا ن فرشته خو شده وآثا رفرشتگان دراو ظاهر شود ،امر كرده بر گرد كعبه كه محا ذي بيت معمور ، يعني مطا ف ملائكه است ، طواف كرده و نا م حق تعا لي را زمزمه كنند و براي خود و ديگران از خدا آمرزش بخواهد و اين گونه به ملائكه الهي  كه به گردعرش و بيت معمور ، حق را تسبيح و براي مومنا ن طلب آمرزش مي كنند،اقتدا كرده و به آنا ن شباهت پيدا كنند.

در حقيقت طواف ، رمز آزادي نفوس ازيوغ وسلطه شيطا ن است ،زيرا خبري نيست از فخر سفيد برسياه ، غني بر فقير ، همه بدون هيچ تشخص و تما يزي هفت با رگرد بيت الله مي چرخد.الهي ظرافت طواف به آن است كه ابتدا و انتهايش در كنا رحجرالاسود است. سنگي كه در مقا بلش مي رسي ، دست راست بلند مي كني « الله اكبر» مي گويي و عهد نا مه رسا لت انسا نيت خود و معبود را مهر مي زني ،و اگر خواستي كوتاهي كني همين حجر الاسود شاهد توخواهد بود.«در عظمت و جا يگاهش اين چنين مي توان بيا ن كرد كه خداوند سبحان براي اينكه در نشه طبيعت و حس ، محل ميقا تي داشته با شد، فرما ن داد تا در ركني ازاركا ن كعبه ، سنگي خا ص به عنوان دست راست او در زمين و بين آدميا ن قراردهند ، اين سنگ كه استلام آن به منزله بيعت با خداست در قيا مت به سودعده اي نيزشها دت مي دهد.به خاطرهمين است  كه در روايا ت حجر الاسود يكي از آيا ت بينا ت الهي دركنا ركعبه معرفي كرده اند. نگا ه كن ازدحام جمعيت را از فاصله حجر الاسود تا در خا نه خدا ، گفته شده ، اينجا حطيم است ، جا يي كه هر كس در آن قرار  بگيرد گناها نش مي ريزد انشا..به خاطر همين است آن به عنوان بهترين مكا ن در اطراف كعبه ذكر كرده اند. برو جلو ، نيم دايره اي كه از ركن عراقي تا ركن شا مي امتداد دارد بنگر ، نا مش حجر اسماعيل است ، آن نيزاز آيات بينات الهي به شما رآمده ، زيرا كه مدفن حضرت اسماعيل و ما درش و بسياري ازانبيا الهي است و مي توان گفت به احترام آن قبورهمچون كعبه جزو مطا ف بوده و طواف ازدرون آن با طل است .نگاهت را صعود بده بر فراز حجر اسماعيل ، ناودان كعبه نصب شده است ، روكش طلايي آن چشم همه رابه سوي خود خيره مي كند ، واقعا زيباست اينجاجايگاه جبريل معرفي شده ، حس جالبي است كه نمي توان آن را وصف كرد آيا حضور ولايت رامتوجه ميشوي؟ آري مقابل تو مستجار است ، جايگا ه حادثه اي بزرگ و افتخار آميز براي شيعه ، در نه ، بلكه ديوار كعبه براي فاطمه بنت اسد گشوده شد و اين معجزه الهي همگان را مات و مبهوت كرد.چه با عظمت كه كعبه پس از هزار و اندي سال ، شكوه آن روز تاريخي را بر رخسار خود نگه داشته است.

 نظر دهید »

پيام پاييزدر كلام مولاعلي (ع)

01 آبان 1391 توسط فروتن

در آغازسرما ( فصل پاييز) خود را از سرما نگه داريد و در آخرش ( فصل بهار) خود را به آن بسپا ريد زيرا سرما با تن ها همان مي كند كه با شاخه هاي درخت ، در آغا زمي سوزاند و درپايان به برگ و بارمي نشا ند. غرر الحكم ح 4551

 نظر دهید »

وصيت شكافنده علم

01 آبان 1391 توسط فروتن

اما م محمد با قر (عليه السلام ) به فرزندش امام جعفربن محمد( عليه السلام ) وصيت فرمودند : او را در جا مه نوي كه در روزهاي جمعه باآن نمازمي خواندكفن كند، قبرش را به اندازه چها رانگشت بالاتر از  سطح زمين آورند و بر آن آب بپا شند و از اموالش به قدري وقف كنند كه زنا ن نوحه گر  بيست سا ل در مني نوحه گري كنند. چون آن حضرت درگذشت مدينه منوره يكپا رچه غرق در شيون و ما تم شد. زندگينامه چهارده معصوم (ع) مدرسي ص 580   شها دت حضرت امام محمد با قر (عليه السلام ) تسليت با د.

 نظر دهید »

ساختمان شيطان در كنار مكه يا همان ابراج البيت

29 مهر 1391 توسط فروتن

ابراج البيت نام هتلي مجلل در مكه ، عربستا ن سعودي است ، اين هتل با 595 متر ارتفاع ، بلندترين برج عربستا ن و ازنظر حجم با (1500000متر مربع مساحت ) بزرگترين ساختما ن جها ن خواهد بود. رقم دقبق هزينه شده براي ساختما ن بنا مشخص نيست اما گمان مي رود بيش از3 ميليارد دلار آمريكار با شد. هتل در مجا ور مسجد الحرام قرار دارد و قا بليت جا دادن  100000 مهما ن را دارد. در قسمت فوقا ني برج  ، ساعتي چها ر وجهي قرار گرفته است ، كه عربستا ن  ، آن را به عنوان بزرگ ترين ساعت جها ن معرفي كرده است . اين ساعت ، سا عت بيگ بن در لندن  كه روزگاري به عنوان بزرگترين ساعت وجهي دنيا بوده و همچنين يدك كشنده فعلي اين ركورد كه برج ساعت آلن برادلي در ميلواكي واقع در ايا لت ويسكا نسسين در ايالات متحده آمريكا است را كوتا ه تر جلوه مي دهد ، مساحت صفحات ساعت ، بيش از پنج برابر بزرگ تر است ، قطر هر كدام از چهار وجه ساعت  151 فوت معا دل 46 متر ميبا شد كه با دو ميليون لامپ ال دي  همراه با نوشته عربي « الله اكبر» روشن مي شود، 21000 لامپ سفيد و سبز هم در بالاي  ساعت قرار گرفته اند كه ازفاصله 19 ما يلي معا دل 30 كيلو متري  نمايا ن هستند . نما د دولت سعودي در مركز هر يك ازساعت ها در زمينه صفحه نما يا ن شده است . صفحات ساعت همچنين  از بهترين نمونه حا ل حاضر دنيا كه ساعتي واقع دربا زار كواهير در استامبل كه يك وجه 36 متري قرار گرفته  در پشت با م نور گذر مجتمع فروشگا ه است هم بزرگ تر ميبا شد.

سه ما ه اجراي آزمايشي براي اين ساعت از 11 آگوست 2010برابر رمضا ن 1431 هجري قمري آغا زشد تا كنون تنها يكي ازچهاروجه ساعت كا مل شده است  و با 98 ميليون قطعه موزائيك شيشه اي پوشيده شده است. هر كدام از وجوه با عبا رت « خدا بزرگ ترين است »به زبا ن عربي منقوش و با هزاران  لامپ رنگي تجهيز خواهند شد. ساعت ازفاصله بيش تر از 16 ما يل معا دل 25 كيلومتر قا بل مشاهده خواهد بود. اين ساعت را مهندسان آلما ني و سوئيسي طراحي كردند و به گفته وزارت اوقا ف ، كل پروژه 800 ميليون دلار هزينه خواهد داشت .ساعت  برج ساعت  استاندارد عربي  را نشا ن  مي دهد. واين را مي توان يكي از اسنا د شيطا ني بودن اين خاندان دانست . امام خميني (ره )  از صدام  بگذريم از ال سعود نمي گذريم .

 نظر دهید »

خبر! جشن ازدواج طلاب به مناسبت سالروزپيوند حضرت علي با حضرت فاطمه (ع) در فاطميه درچه

29 مهر 1391 توسط فروتن

درسا لروز پيوند ازدواج حضرت علي با فا طمه زهرا (سلام الله عليها ) مدرسه فا طميه درچه به منا سبت اين روز فرخنده براي طلابي كه پيوند زنا شويي را از ذي الحجه 1432الي1433 بسته اند ونيز ديگر طلاب  كه چندين سا ل در اين عرصه مقدس پا نها  ده اند همراه با همسرانشان جشني با شكوه در تاريخ 91/7/28در سالن اجتماعات امامزاده سيد محمد خميني شهربرگزارنمود. 

اين جشن با تلاوت آيا ت قرآن كريم توسط قا ري نوجوان آقاي اسحا قيان آغا ز شد، سپس خوش آمد گويي مديريت محترم حوزه سركا ر خا نم فروتن انجا م شدونيز سخنراني آقاي آزمون كا رشنا س ارشد مشا وره خا نواده كه مبا حث خود را با موضوع  راهكا رها يي براي جلوگيري  از تخريب روابط همسران به صورت كا رگاهي انجا م دادند، ايشا ن رعا يت نكردن چها را صل را عا ملي براي تخريب روابط همسران دانستند كه آن چها راصل عبا رتند از: 1- هموا ره خود را حق به جا نب دانستن 2-عذر خواهي نكردن 3- خطا هاي شريك زندگي خود را بي رحما نه بازگو كردن 4- قضا وت زود هنگا م .همچنين ايشا ن به سوالات طلاب در اين زمينه پا سخگوبودند ، در پا يان،برنا مه پذيرايي ونيز جوايزي به عزيزاني كه دراين ايام پيوند مشتركشا ن را آغا ز نموده اند اهدا شد. 

 

 1 نظر

خبر! برگزاري جلسه پرسش و پاسخ با موضوع آسيب شناسي ازدواج در فاطميه درچه

26 مهر 1391 توسط فروتن

در مدرسه فا طميه درچه جلسه پرسش و پا سخ با موضوع آسيب شناسي ازدواج با حضور جنا ب آقاي مهراني معا ونت اجتماعي نيروي انتظا مي برگزار گرديد، دراين جلسه ابتدا مباحثي از مراحل اوليه ازدواج مطرح گرديداز جمله تحقيق ، كه اين امردر مرحله خواستگا ري در راس كا رها ست ،همچنين شناخت از اينكه آن فردهيچ گونه اعتيا دي نداشته با شد وازچه طريقي مي توان  پي به اين امربرد.همچنين دانستن تكنيك هاي همسرداري ، كه عا مل موفقيت در زندگي مشترك است.ونيزبيا ن سوالات متعددهمراه با پا سخ گويي كه با استقبا ل طلاب عزيزقرار گرفت.    

 نظر دهید »

حكيم مثل پدر

24 مهر 1391 توسط فروتن

ابن  ابي داود  نقل مي كند : شخصي به دزدي اعتراف كرد واز خليفه -  معتصم - خواست با اجراي حد الهي  او ا پاك سازد ،خليفه همه فقها را گرد  آورد و محمد بن علي - امام جواد عليه السلام - را نيز فرا خواند، سوال شد؟ دست دزد از كجا با يد قطع شود؟ ابي داود گفت: از مچ دست ، چرا كه منظور از دست درآيه « فا  محسوا بوجوهكم و ايديكم ..»  صورت و دست ها يتا ن را مسح كنيدتا مچ دست  است .،گروهي از فقها با من موافق و عده اي مخالف و معتقد بودند تا آرنج ، چون منظور از دست در آيه وضو « فاغسلو وجوهكم و ايديكم الي المرافق » منظور از مرافق آرنج است  .آنگاه معتصم رو به محمد بن علي -امام جواد عليه السلام - كرد و پرسيد نظر شما چيست ؟ امام فرمودند:مرا معاف بدار ، معتصم اصرار كرد امام جواب دادند : ايشان در اشتباهند زيرا فقط انگشتان دزد بايد قطع شود و بقيه دست باقي بما ند چرا سجده بر هفت عضو تحقق مي پذيرد ( پيشيا ني  دو كف دست …..) بنا براين اگردست دزد از مچ يا آرنج قطع شود دستي براي  او نما ندتا سجده نماز را به جا آورد.ابي داود مي گويد: با اين پاسخ معتصم حكم حضرت را اجرا كرد و ما نزد حضار بي آبرو شديم و از شرمساري و اندوه آرزوي مرگ كردم.

زندگينا مه چها رده معصوم ص 446             شها دت اما م جواد (عليه السلام ) تسليت با د.

 نظر دهید »

تجلي وشكوه كعبه

19 مهر 1391 توسط فروتن

در بيست و پنج ما ه ذي القعده كه به امر الهي زمين ا ز زير كعبه پهن شد آيا مي دانست در آينده اينجا بلند ترين پله صعود به درگا ه خداوند ومحل اسقرار ولي عصر(عجل الله وتعا لي فرجه) خواهد بود؟ روز شكوه كعبه به قدري ارزشمنداست كه روزه در آن ممتازو هر كه روزش را روزه وشب را به عبا دت بسر آورد براي او عبا دت صد سال نوشته شود، رحمت خدا در آن منتشر گرديده و از براي عبا دت و اجتماع بذكر خدا در اين روز اجر بسيا ري است.

 

 1 نظر

شكوه مسجد النبي

17 مهر 1391 توسط فروتن

                   چشم دل با ز كن كه جا ن بيني                                        آنچه نا ديدني است آن بيني

با ذكر«يا رسول الله » زمزمه كنان وارد  مسجد شدم ،  نگاه كن زيرپاهايت سنگ هاي سفيد مرمر كه براي ابراز وجود سرنهاده اند برتيغ برنده سنگ بران كه آنان را صيقل دهند كه هركس با ديدن آنها به خاطر ظرافت كار به وجد مي آيد. ستون هاي بلند كه پايين آن رنگ طلايي و بقيه سفيد كه مظهر آن است كه زيباترين رنگ را كه داشته باشي ؛منتهاي شكوه ؛ نور و سفيدي است ، آويزهاي دايره شكل ، به قشنگ ترين و ظرافت ترين مهارتهاي بشري كه سمبل آن است كه اگربشر در دايره توحيد نچرخد در گمراهي فروخواهد رفت.قفسه هاي مملو ازقرآن كريم ، معجزه جاويد نبوي در اقسام كوچك و بزرك به رشته تحرير در آمده است،تمام ظرافتها و فضايل يك جا به گرد هم آمدند زيرا كه اينجاخورشيد عالم تاب اسلام حضور دارد.خاطرات 1400سال قبل حضور پيامبر (ص) را بر صفحه  قلب هر زائري تداعي lمي شود ، حضور ملكوتي بهترين و مقرب ترين ملك الهي « جبريل امين » را كه آيات قرآن را در هاله هايي از نور كه منقش به رسالت نبوي بود به اذن الهي  چه زيبا و با شكوه به محضرش عرضه مي كند.

اينجا قطعه اي از بهشت است، اي نفس ديده بصيرت بگشا و به حقيقت جلو ه اي از بهشت برين را مشاهده كن.اينجا اقيانوس عرفان و معنويت كه رنگش نيايش و خلوص است. اينجا سير صعودي به عرش الهيست ،اينجا  محل عرضه نجواهاي  عاشقانه نبوي به محضر معبود است .الهي چه با شكوه و زيباست حضور درساحت رحمه العالمن ، ما را ياري كن كه لياقت حضور در محضرش را به معناي واقعي در يابيم .

 1 نظر

معجزه عسل

12 مهر 1391 توسط فروتن

 

ايسنا، علوم پزشکي ايران - مصرف مخلوط عسل و ليموترش به همراه يک ليوان آب جوش در بيماران مبتلا به سرماخوردگي مي تواند در تسکين علائم بيماري مفيد واقع شود.دکتر ” جعفر بهزاد ” محقق متخصص تغذيه در مصاحبه با خبرنگار ايسنا، واحد علوم پزشکي ايران ضمن اشاره به اين مطلب گفت : بيشترين موارد شکايت از سرماخوردگي مربوط به علائمي از قبيل گلودرد، بي تابي و بي قراري، گرفتگي بيني و احساس سرما است.وي ادامه داد : سعي در برطرف کردن هر کدام از اين علائم، به تنهايي مي تواند در بهبود حال بيمار بسيار موثر باشد زيرا هنوز داروي قطعي براي ريشه کن کردن ويروس مسبب سرماخوردگي پيدا نشده و علاوه براين در افرادي که مبتلا به نقص سيستم ايمني نيستند از بين بردن ويروس لزومي ندارد.
دکتر بهزاد تامين گرماي بدن، توسط پوشيدن لباس کافي و گرم نگاه داشتن محيط را از جمله اقدامات ضروري در سرماخوردگي عنوان کرد و افزود : مصرف يک ليوان آب جوش به همراه عسل و ليموترش، يکي از روشهاي موثر تسکين علائم سرماخوردگي است همچنين مداومت بر مصرف چاي کم رنگ و آب ميوه به دليل بالا بردن ميزان مايعات دفعي بدن موجب تنظيم دماي بدن مي شود.
اين متخصص تغذيه در خاتمه ضمن اشاره به تاثير بسزاي مصرف ماست در تقويت سيستم ايمني بدن حين مواجهه با عوامل ميکروبي اظهار داشت : با بهبود کارکرد سيستم ايمني، بدن؛ در مقابله با انواع ويروسهاي مسبب سرماخوردگي، قوي تر شده و سريع تر سلامت خود را باز مي يابد

 

.

 

 

 

 نظر دهید »

هجرتي بي نظير

12 مهر 1391 توسط فروتن


هجرت تاريخي حضرت امام از عراق به پاريس فصلي ديگر در نهضت امام خميني و انقلاب اسلامي گشوده شد، هواپيماي حامل رهبر انقلاب -روز جمعه 14مهرماه 1357 ساعت 6 بعداز ظهر به وقت تهران با دو ساعت تأخير - در فرودگاه پاريس به زمين نشست،  انتشار خبر ورود امام به پاريس موجي از شادي در ايران  پديد آورد و به نگراني و اضطراب ميليونها زن ومرد ايراني و مشتاقان ايشان در خارج از كشور كه پس از شنيدن خبر خروج آن حضرت از عراق  13مهر57  از سرنوشت رهبر خويش بي اطلاع بودند پايان داد.

 1 نظر

پليس نفس خويش با شيم

10 مهر 1391 توسط فروتن

حضرت آيت الله خامنه اي فرماندهي كل قوا فرمودند: نيروي انتظامي آن سازمان رشيد، آن بازوان توانا ، آن شانه هاي  پر تحملي است كه ميتواند و ميخواهد اين بار سنگين را بر دوش بگيرد و اين خدمت بزرگ را براي مردم انجام دهند. همه ما مي توانيم  با تأ سي از اين عزيزان فرا گيريم كه با نظارت برهوي نفس خويش ، خود را در منطقه امن الهي ايمن سازيم .هفته نيروي انتظا مي گرامي با د.

 نظر دهید »

اعتراض مقد س

10 مهر 1391 توسط فروتن

حضورو گرد هما يي  ريزه خوران حضرت ولي عصر(عجل الله تعا لي ) در دفاع از پيا مبر رحمت (صلي  الله عليه وآله ) را تحسين مي نما ييم .

 نظر دهید »

دعوتنامه

05 مهر 1391 توسط فروتن

در فراسوي زندگي، دريافت هدايا ، از هر كس و هر كجا ، زيبا و لذت بخش است ، مهم آن است منزلت و ارزش آن را بدانيم . وقتي خبر را شنيدم، از خود بي خود شدم ، به خا ك افتا دم، من در كدام سمت وسوي اين هستي جاي دارم كه لايق اجا بت دعوت معبود گرديده ام ، الهي ، درك ارزش اين هديه بر من دشوارو پذيرش آن سنگين است ، ولي لطف و كرامتت را مي بيينم ، دستا نم سست مي شود و پذيراي هديه تو مي شوم .

اي نفس ، چند صباحي بيشتر فرصت نداري براي وصل به يا ر، حلاجي وجودت را آغا ز كن تا سبكبال بر سرزمين وحي قدم گذاري.

الهي ،مرا ببخش كه با گناه ، قدم به قدم از تو دور شدم و حتي تلاش نكردم كه به سوي تو باز كردم ودر سيطره گناه به دور خود چرخيدم.

شما ره معكوس آغا ز شده ، خداحا فظ اي اهل خا نه !خداحافظ …….

 

 1 نظر

جوانان غيور

05 مهر 1391 توسط فروتن

نهم مهرما ه روزهمبستگي و همدردي با كودكا ن و نوجوانا ن فلسطيني است ، عزيزاني كه بزرگترين جرم آنا ن  تولد در سرزمين مادريشان مي با شد.اين روزبر آنان و همه كساني كه حا مي و پشتيبان آزادي و استقلال كشورشا ن هستند گرامي باد.

 نظر دهید »

در محضرشاعران

05 مهر 1391 توسط فروتن

مولوي مي گويد: آدم هاي تشنه وقتي به آب برسند هيچ وقت نمي پرسند آب چرا آب است ، و چرا به آب رسيديم ؟ بلكه بر عكس ، با تمام نشاط آن را مي نوشند تا به سيرابي مطلوب برسند.

تشنه ا ي را چون بگويي تو شتا ب                  در قدح آب است بستا ن زود آب

هيچ گويد تشنه كاين دعوي است رو                از برم اي مدعي مهجورشو؟

 آشتي با خدا استا د طاهر زاده ص 44                             روز برزگداشت مولوي گرامي با د.

 نظر دهید »

واحد محبت

06 شهریور 1391 توسط فروتن

در كوچه هاي حسرت در پي يك ذره نور محبت هاج و واج مي چرخيدم پر پيچ و خم ، پر از صداي سنگين سكوت ..از كوچه كه بيرون آمدم ناگها ن  به چيزي از جنس نا شناخته  برخورد كردم . توده اي بيگانه كه تا كنون نديده بودمش ..به حرف آمد از ديدنت خوشحا لم من محبت هستم گفتم: واقعاً چقدر عا لي ! مدت ها بود به دنبا لت مي گشتم گفت: آدرس را اشتبا ه آمده بودي من در كوچه حسرت نمي نشينم از همان ابتداي خلقت در وادي عشق به الهي سكني داشتم .جاي من من در تمام مكان هايي است كه عشق در رفت و آمد است من همواره در جهت وجوي آنهايي هستم كه به دنبا ل من مي گردند، تا دست ها يشان را بگيرم. دستهاي محبت در زندگيمان بسيار هستند كافي است مسير را اشتباه نرويم.

 نظر دهید »
13 بهمن 1390 توسط فروتن

بیداری، امید و اعتماد به نفس مسلمانان:
دکتر محمد الفرالی، متفکر شهیر اسلامی مصر، مبدأ گسترش بیداری اسلامی را چنین تبیین می‏کند:« بیداری اسلامی، واژه نوینی است که پس از انقلاب امام خمینی، رواج و گسترش یافته است.»

 نظر دهید »
13 بهمن 1390 توسط فروتن

22بهمن روز برتری قدرت اراده الهی بر مکر شیاطین، روز خاموش شدن آتشکده‏های هوس و ستم، روز پیروزی عشق و زمستانی که قصد بهار کرده، روزی که آهنگ خوش قهرمانی در باغ آزادی شنیده شد، روزی که با یار سفر کرده در شهر شهیدان خدا نماز عشق بسته شد، و بالاخره روزی که فرزندان نورانی کربلا درخت انقلاب را آبیاری کردند را به همگان تبریک می‏گوییم.

 1 نظر

القاب پیامبر

09 بهمن 1390 توسط فروتن

القاب پیامبر:
-از القاب آن بزگوار،احمد است که در قرآن به این لقب نام  برده شده و از قرآن استنباط می‏شود که در انجیل هم به این لقب نام برده شده :
وَمُبَشِّراً بِرَسُولٍ یأتی مِن بَعدِی اسمُهُ اَحمَدُ.
-از القاب آن بزرگوار أمّی است؛ یعنی درس نخوانده ، چنانچه قرآن به آن اشاره دارد:
وَ مَا کُنتَ تَتلُوا مِن کِتابٍ وَلا تخُطُهُ بِیَمینکَ اِذاَ بِیَمینکَ اِذاً لّاَرتَابَ المُبطِلُونَ.
-از القاب آن بزرگوار، کریم است.این لقب از قرآن اخذ شده است:
اِنّهُ لَقَوَلُ رَسُولٍ کَریمٍ، و کرامت آن بزرگوار، زبانزد خاص و عام است.
-از القاب آن بزرگوار ، رحمت است که آن نیز از قرآن اخذ شده است: وَ مَا اَرسَلنَاکَ اِلّا رَحمَۀًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًً لِلعَاَلَمِینَ رأفت و رحمت ختمی مرتبت به حدی است که قرآن شریف می فرماید:
فَلَعَلّکَ باَخِعٌ نَفسَکَ عَلَی آثارِهِم اِن لَم یُؤمِنُوا بِهذا الحَدِیثِ اَسَفاً.
-از القاب آن بزرگوار، متوکل است؛ به این معنی که در امور، به خدا اعتماد داشت نه به خود.و از دعاهای آن بزرگوار: اَللّهُمُّ لَا تَکِلنی اِلی نَفسی طَرفَهَ عَینٍ اَبَداً؛ یعنی:"ای خدا مرا یک آن به خویش نسپار”
-از القاب دیگر آن بزرگوا ر، عبدالله است: این لقب نیز از قرآن گرفته شده است.
سُبحَانَ الّذِی اَسری بِعُبدهِ لَیلاً مِنَ المَسجِدِ الحَرَامِ اِلی المَسجِدِ الأقصی الّذِی بَارَکنَا حَولَهُ لنریه مِن آیاتِنَا إنّهُ هُوَ الّسَمیِعُ البَصِیر.
-یکی از القاب آن بزرگوار، خاتم الانبیا است.
مَا کَانَ مُحمَّدٌ اَبَا اَحَدٍ ِمن رِجَالِکُم وَ لَکِن رَسُولُ اللهِ وَ خَاتَمَ النّبِیینَ
“محمد پدر کسی از مردان شما نیست؛بلکه رسول خدا و خاتم الانبیا است.

 1 نظر
27 شهریور 1390 توسط فروتن

پاییز یا خَزان نام یکی از چهار فصل سال است.
پاییز از نظر ستاره‌شناختی بین دو نقطهٔ اعتدال پاییزی و انقلاب زمستانی است. از نظر گاهشماری هجری خورشیدی، در روز یکم مهر آغاز می‌شود و تا پایان آذر ادامه می‌یابد.
بر پایه تقویم میلادی فصل پاییز در اصل در نیمکره شمالی جهان در حدود ۲۳ سپتامبر (۱ مهر) و در نیمکره جنوبی پیرامون ۲۱ مارس (۱ فروردین) آغاز می‌شود. زمان پایان آن در نیمکره شمالی ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر) و در نیمکره جنوبی ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد) است.
هرچند به‌خاطر مسائل عملی آغاز پاییز را در تقویم‌ها اول سپتامبر در نیمکره شمالی و اول مارس در نیمکره جنوبی قرار داده‌اند. پایان آن را نیز به ترتیب اول دسامبر و اول ژوئن مقرر کرده‌اند.
به هنگام پاییز بسیاری از انواع گیاهان برگ‌های خود را از دست می‌دهند و به‌اصطلاح خزان می‌کنند. دمای هوا نیز در فصل پاییز تا اندازه زیادی پایین‌تر از تابستان است. در پاییز، روزها کوتاه تر و شب‌ها طولانی تر می‌شوند. در بخش‌هایی از جهان در این فصل میزان بارش زیاد تر می‌شود.
کلمه انگلیسی autumn (پاییز) از کلمه فرانسوی “automne” گرفته شده‌است و استفاده از آن برای نام این فصل از قرن شانزدهم میلادی رایج شد. نام fall هم که در آمریکای شمالی برای این فصل استفاده می‌شود احتمالاً از عبارت fall of the leaves (برگ ریزان) گرفته و خلاصه شده‌است. اسم پاییز در فرهنگ لغت به معنای پایریز می‌باشد یعنی زمانی که برگ درختان به زیر پا می‌ریزد و در زمان قدیم پایریز نام گرفته و کم کم در طول مدت زمان به شکل امروزی پاییز تغییر نام داده. روز اعتدال پاییزی را در ایران از دیرباز جشن می‌گرفته‌اند. این جشن که در روز مهر از ماه مهر برگزار می‌شود جشن مهرگان نام دارد.

 1 نظر
آیه قرآن
">

پنل اس ام اس
پنل اس ام اس رایگان
نجوم | آپلود
کبوتران زمینی | گالری عکس
بازی آنلاین | قیمت طلا
دریافت کد ذکر ایام هفته برای وبلاگ
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس